Tuesday, July 17, 2012

Kikert- og tomatgryte

Middagen klar på en halvtime!

En enkel og kjapp kikert- og tomatgryte – eller veldig fyldig suppe, om du vil. God og lettvint hverdagsmiddag som jeg lager ofte, jeg varierer mellom couscous (bruk gjerne fullkornscouscous), ris, quinoa og brød til denne gryten.

Når toåringen min også skal spise (hun er ikke glad i sterkt krydret mat) bruker jeg bare en knapp ts mildt karripulver. Lager jeg kikert- og tomatgryte til noen som liker at det freser litt av maten har jeg i mer (og gjerne sterkere!) karri, og eventuelt litt kajennepepper eller finhakket fersk chili i tillegg. Derfor: tilsett krydder etter smak! (Eller ta av en porsjon før du tilsetter mer krydder.)

Tips: mange unger liker ikke saus med “klumper” i, men de fleste liker tomatsaus. Bruker du stavmikser og kjører tomatbaserte gryter og sauser jevne kan du putte paprika, gulrot og andre grønnsaker i sausen med gode sjanser for å slippe unna med det uten protester.

 

Til 3-4 porsjoner trenger du:

  • 1 stor løk
  • 2-3 fedd hvitløk
  • 1 rød paprika
  • 1 stor gulrot (eller to små)
  • 1 boks kikerter (tilsvarer ca 200 gram ferdigkokte kikerter, om du foretrekker å koke selv)
  • 1 kartong hakkede tomater
  • 2.5 dl grønnsakbuljong
  • 1 ts sukker
  • Olje til steking (jeg bruker rapsolje)
  • 1 ts paprikapulver
  • Pepper
  • Karri etter smak
  • Eventuelt friske urter – for eksempel bladpersille eller koriander

Finhakk løk og hvitløk, ha i en kjele og surr i litt olje til løken er myk (men ikke brun). Skrell og grovriv gulroten, og rens og finhakk paprika. Ha gulrot og paprika i kjelen sammen med løken, dryss over karripulver og fres i et minutt eller to. Tilsett hermetiske tomater, sukker, pepper, paprikapulver og grønnsakbuljong, og la småkoke i tjue minutter. Bruk eventuelt stavmikser og kjør tomatgryten glatt, før du tilsetter de skylte og avrente kikertene og lar gryten koke opp igjen. Smak til med krydder, og dryss gjerne over finhakkede friske urter ved servering.

Server med couscous, ris, quinoa eller brød.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.