Wednesday, July 4, 2012

Hasselbackpoteter

Snadder til grillmat, eller bare som kveldssnacks. 

Strø gjerne litt revet ost, for eksempel cheddar, over potetene mot slutten av steketiden. Vil du ha en melkefri utgave, bruk olje eller melkefritt margarin i stedet for smør (og dropp ost!).

Du trenger:

  • Poteter i noenlunde jevn størrelse
  • Salt og pepper
  • Smeltet smør, omtrent en halv spiseskje per potet
  • Eventuelt: krydderurter, for eksempel timian, gressløk eller persille

Forvarm stekeovnen til 220 grader. Jeg pleier å skrelle potetene, hvis du heller vil ha skallet på skrubber du dem godt. Kutt potetene i tynne skiver, men ikke helt igjennom - de skal henge sammen i bunnen. Jeg legger potetene i en tresleiv når jeg skjærer dem i skiver, så er jeg helt sikker på at jeg ikke skjærer for langt.

IMG_0509

Smelt smøret. Legg potetene i en smurt ildfast form, og pensle med smeltet smør. Strø på salt og pepper. Stek potetene på 220C i omtrent en halv time, ta ut formen og pensle potetene med smør en gang til. Ha på krydderurter, og eventuelt revet ost. Stek i ca 20 minutter til, til potetene har fin, gyllen farge. Sjekk at potetene er myke i midten og helt møre.

Vegetarfakta: Parmesan ville kanskje vært det naturlige valget til eventuell ostetopping på hasselbackpotetene, men ekte parmesan finnes faktisk ikke i vegetarisk utgave. Om osten skal kunne kalles parmesan må den være laget etter tradisjonell metode, som involverer bruk av animalsk løpe.

1 comment:

Note: Only a member of this blog may post a comment.