Sunday, June 3, 2012

Byggrissalat med granateple og ristede valnøtter

Fine farger, gode smaker!

Byggrissalat med granateple og valnøtter smaker ypperlig til grillmat – anbefales særlig til grillet halloumi! Prøv også å tilsette fetaost, med litt brød til har du en super lunsj eller sommermiddag.

Både granateple og valnøtter er antioksidantbomber, og bygg er blant de sunneste kornslagene du kan velge, med høyt innhold av fiber og mineraler. Byggrissalat med granateple og valnøtter er ikke bare godt, men supersunt også!

Tips: salaten blir også god om du bruker ruccola i stedet for persille og mynte. Om du ikke liker den litt nøtteaktige smaken av bygg kan du erstatte byggris med couscous, quinoa eller bulgur.

Du trenger:

  • 150 gram byggris
  • 1/2-1 granateple, avhengig av størrelse
  • 1 1/2 dl valnøtter
  • 3 vårløk
  • En bunt bredbladet persille
  • Et par kvaster mynte
  • Saften av en lime
  • 2 ss olivenolje
  • Salt og pepper

Tilbered byggris etter anvisning på pakken. Rist valnøttene i tørr stekepanne til de er lysebrune men ikke brente (pass på, de blir fort svidd). Avkjøl, og grovhakk valnøttene. Plukk ut granateplekjernene, og kutt vårløken i tynne strimler. Grovhakk persille og mynte. Bland sammen limejuice og olivenolje, og smak til med salt og pepper. Bland dressingen i byggrisen, og tilsett resten av ingrediensene. Sett salaten kaldt, helst i minst en times tid før servering.

Tips: granateplet kan renses på følgende måte. Skjær av toppen på granateplet, så ser du at frukten er delt inn i seks hovedkamre med hvite skillevegger. Skjær/knekk forsiktig ned langs membranene, så kan du brekke frukten opp i båter og plukke ut de røde frøene. Fruktsaften setter flekker som er umulige å få vekk, så vær litt forsiktig. Fjern alle de hvite hinnene - det er bare de røde frøene som skal spises.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.